Design: Emma von Brömssen
Varumärke: Långelid/von Brömssen
Färgmästare: Thomas Johansson
Mästertryckare: Håkan Andersson
Tryckteknik: Screentryck
Antal färger: Botten + 3
Design: Emma von Brömssen
Varumärke: Långelid/von Brömssen
Färgmästare: Thomas Johansson
Mästertryckare: Håkan Andersson
Tryckteknik: Screentryck
Antal färger: Botten + 3
Marmorerad effekt och “Emma-blå”
För att få till den nästan marmorerade effekten valde vi att trycka denna tapet i vår screentrycksmaskin. Limtrycket hade gett ett ”kladdigare” uttryck och inte samma distinkta look. Emma ville få fram skiftningarna och ge tapeten liv. Mönstret trycks med en bottenfärg + tre screener.
Den första färgställningen, originalfärgställningen, var den blå. Det djupa bläckblå är Emmas signum. När Thomas säger “Emma-blå” så vet vi alla vad han menar. En vacker djupt bläckblå nyans som bara Emma kan göra.
Minutiös passning
Det här är en mycket avancerad tapet att trycka. Det krävs precision och hantverksskicklighet genom hela processen. Att sätta färger, mönsterpassning och hålla kvalitet över tid, det är hantverksskicklighet för oss. Att jobba med transparanta färger och halvtoner kräver kunskap och fingertoppskänsla vilket våra båda färgmästare Ann & Thomas behärskar utan och innan.
Att hitta rätt bland nyanser
Vid första provtrycket gör Thomas så kallade uppstryk där vi får en första indikation på hur färgerna blir vid tryck. Vi använder samma papper som vi sedan trycker på och en ugn med samma temperatur som maskinens ugnar. Efter godkännande från Emma blandas färgerna till.
Så framträder mönstret, i lager på lager
Vi utgår alltid ifrån vit basfärg och adderar sedan pigment för att nå rätt kulör. Därefter förbereds varje tryckstation med ”sin” färg.
Sedan trycker Håkan på startknappen och maskinen börjar rulla. Då står vi nästan alla samlade och beundrar. Det är lika fascinerande varje gång. Koncentration och fokus krävs av mästertryckare under denna del då varje mönster ska ”sätta sig” och hamna på rätt plats och med riktigt bra precision.
Bottenfärgen trycks allra först., därefter läggs mönstret på, lager för lager. Färg för färg. När mönstret och samtliga kulörer satt sig stannar vi maskinen och skär av en större bit av tapeten för att sätta upp den på vägg. Det är viktigt att titta i rätt ljus. Kanske behövs det göra några mindre justeringar kan vara att det ska i mer svärta eller en liten liten uns av vitt. Det är ett arbete och samspel mellan färgmästare och designer som också är jätteviktigt. Kulören är det som gör skillnad.
Ett bra och genomarbetat original tillsammans med noggrant förarbete ger de bästa förutsättningar för ett riktigt bra slutresultat. Provtrycket är en spännande del av processen och vi älskar att se hur en tapet växer fram från skiss till färdig produkt.