Från skiss till färdig produkt – så skapades Hares in Hiding - Ulricehamns Tapetfabrik

Design: Emma von Brömssen
Varumärke: Långelid/von Brömssen
Färgmästare: Thomas Johansson
Mästertryckare: Håkan Andersson
Tryckteknik: Screentryck
Antal färger: Botten + 3

Marmorerad effekt och “Emma-blå”

För att få till den nästan marmorerade effekten valde vi att trycka denna tapet i vår screentrycksmaskin. Limtrycket hade gett ett ”kladdigare” uttryck och inte samma distinkta look. Emma ville få fram skiftningarna och ge tapeten liv. Mönstret trycks med en bottenfärg + tre screener.

Hares in Hiding i screentrycksmaskinen. Foto: Emma von Brömssen
En av screenerna som används vid trycket. Foto: Emma von Brömssen

Den första färgställningen, originalfärgställningen, var den blå. Det djupa bläckblå är Emmas signum. När Thomas säger “Emma-blå” så vet vi alla vad han menar. En vacker djupt bläckblå nyans som bara Emma kan göra.

Emma von Brömssens handmålade original

Minutiös passning

Det här är en mycket avancerad tapet att trycka. Det krävs precision och hantverksskicklighet genom hela processen. Att sätta färger, mönsterpassning och hålla kvalitet över tid, det är hantverksskicklighet för oss. Att jobba med transparanta färger och halvtoner kräver kunskap och fingertoppskänsla vilket våra båda färgmästare Ann & Thomas behärskar utan och innan.

 

Att hitta rätt bland nyanser

Vid första provtrycket gör Thomas så kallade uppstryk där vi får en första indikation på hur färgerna blir vid tryck. Vi använder samma papper som vi sedan trycker på och en ugn med samma temperatur som maskinens ugnar. Efter godkännande från Emma blandas färgerna till.

Uppstryk inför provtryck. Foto: Emma von Brömssen
Nyanser testas. Foto: Emma von Brömssen

 

Så framträder mönstret, i lager på lager

Vi utgår alltid ifrån vit basfärg och adderar sedan pigment för att nå rätt kulör. Därefter förbereds varje tryckstation med ”sin” färg.

Sedan trycker Håkan på startknappen och maskinen börjar rulla. Då står vi nästan alla samlade och beundrar. Det är lika fascinerande varje gång. Koncentration och fokus krävs av mästertryckare under denna del då varje mönster ska ”sätta sig” och hamna på rätt plats och med riktigt bra precision.

 

Bottenfärgen trycks allra först., därefter läggs mönstret på, lager för lager. Färg för färg.  När mönstret och samtliga kulörer satt sig stannar vi maskinen och skär av en större bit av tapeten för att sätta upp den på vägg. Det är viktigt att titta i rätt ljus. Kanske behövs det göra några mindre justeringar kan vara att det ska i mer svärta eller en liten liten uns av vitt. Det är ett arbete och samspel mellan färgmästare och designer som också är jätteviktigt. Kulören är det som gör skillnad.

Station ett trycker bottenfärgen
I station två trycks det första mönstret. Ljusblått som ger haren dess konturer.
I station tre trycks det andra mönstret. Mörkblått som ger haren och bladen detaljer.
I station fyra läggs det sista mönstret på. Också mörkblått som ger den marmorerade effekten.

Ett bra och genomarbetat original tillsammans med noggrant förarbete ger de bästa förutsättningar för ett riktigt bra slutresultat. Provtrycket är en spännande del av processen och vi älskar att se hur en tapet växer fram från skiss till färdig produkt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få nyheter, inspiration och uppdateringar från oss